יום שלישי, 1 במאי 2012

חוכמת הוסת הנשית.


חוכמת  הווסת הנשית    מאת אניה גלרון המעיין.

אנו הנשים בורכנו במתנה מיוחדת במינה -במחזור הווסת  .
הגוף הנשי מלא בקסם ובתבונה,האם אנו באמת מאמינות בזה ?

מהו " חותם הווסת " עבורי ?

הדרך לחוות הווסת מדי חודש  מושפע מניסיונה האישי של כל אישה . דרך הזכרות ניתן ללמוד על נושאים הקשורים להוויה הנשית שלה ואלו אמונות פנימיות קיימות לנשים על עצמן ועל גופן. 
לשם כך נחזור לרגע ונזכר בווסת הראשונה המכונה מונרך .
לווסת  הראשונה אין תאריך מדויק כך שלמעשה נותר רק לחכות שתבוא.
מה אני זוכרת מאותו היום ?קיבלתי את הווסת בשמחה  או בהלה ? האם היו תחושות מיוחדות  כמו  פרפרים בבטן או מערבולות בבטן ? ולמדתי עם השנים להתנהל עימה ללא קושי ומאבק או לחילופין הווסת הקשתה והגבילה אותי בפעילות .  

נשים  למדו לחיות עם הווסת שלהן בשלום כל עוד היא אינה מפריע להן להמשיך לתפקד כרגיל, כך שבזמן הווסת אין צורך לשנות דבר ואין הערכות מיוחדת .   לעומתן יש נשים המספרות  שמחזור הווסת הוא גזרה לא פשוטה עבורן  ואף מודות שהיו מוותרות עליו בשמחה. נשים רבות חוות את זמן הוסת כתקופה טורדנית מלווה בעייפות , עצבנות , מצבי רוח משתנים עד דיכאון ממש ,וכן תחושות פיזיות לא נעימות,כאבי בטן תחתונה , כאבי גב, כאבי ראש וכד...

תכתיבי התרבות המודרנית מפצירים בנו להמשיך את חיינו כרגיל בימי הווסת ולא לעצור את מרוץ החיים מסרים בולטים ניתן לראות בפרסומות המשווקות תחבושות אינטימיות .הסלוגן מזוהה עם התניה זו הינו  " ללכת עם ולהרגיש בלי" במילים אחרות להיות במחזור זה טבעי נעזור לך להתעלם ממנו  שלא תרגישי אותו  ובעיקר שזה לא יפריע לך להמשיך בהתנהלות היומיומית . התמודדות עם ווסת קשה ארוכה וכואבת שואבת כוחות רבים ואינה מותירה מקום לעבודה פנימית להתבוננות בגוף הזועק לעזרה , אנו עשויות להחמיץ הזדמנות להפנים את התרומה הגדולה שהוסת מביאה עימה .
המעבר לאורח חיים אורבני  יצר אצלנו ניתוק מחלק חיוני של התבונה הנשית שלנו וריחוק מהגוף שלנו ואינו מותיר מקום לקבל באהבה את הווסת ותופעותיה בטבעיות. 

במעבר בין תום הילדות אל ההתבגרות נערות רבות לומדות על מחזור הווסת  כעל נקודת מיפנה והפיכתה  מילדה לנערה פורייה .  בנוסף לשינויים ההורמונלים מתחולל בגוף  תהליך מורכב של ערות  לתחושות וסבילות רגשית שונה ומאתגרת    במילים אחרות נוצר מאין "מחול שדים" לא פשוט ולרוב אין די מוכנות  ובשלות רגשית לשינוי תפיסתי במציאות החדשה .
שינויים כימיים בתקופת ההתבגרות המינית מחוללים במוח תנודות המשפיעות          עלינו וקובעות את טיבנו וטיב חווית הילדות שלנו. בלוטת יותרת המוח  מעוררת את השחלות וישנה עליה וייצור כמויות גדולות של אסטרוגן ופרוגסטרון. בעקבות עליה בגלי ההורמונים בו זמנית כל מסלולי המוח נעשים רגישים. 
התפקוד והכימיה של מוח האישה משפיע על מצב רוחה,על תהליכי חשיבה,על המרץ שלה, על התנהגותה ומצבה הכללי.
למעשה המוח משפיע על האופן שבו אנחנו ממשיגים את העולם. 
                      
איך התייחסו לווסת לאורך ההיסטוריה ?

לנשים יוחסו כוח אלוהי וסגולות ריפוי. היחס אל הנשים היה כאל אלות, כיוון שכוח הבריאה הטמון בגופן הוא ככוח הבריאה הטמון בטבע.

בתרבויות עתיקות ובשבטים מסוימים בעבר וגם  בהווה נהגו הנשים להתכנס במרחב נשי מוגן שנקרא "בקתות ווסת" או "אוהל אדום". מרחב זה אפשר לנשים אתנחתא לשם מנוחה פיזית מעבודותיהן ,ההיבט הרגשי המאפיין את ימי הווסת התברך ביכולת הכלה והקשבה מצד נשים מנוסות יותר בשבט שנהגו לתמוך אחת בשנייה  בתהליכים מעצימים, מכאן לקוח המושג העצמה נשית .

העברים הקדומים חיו קרוב לטבע, מחזוריות  הירח היה דבר ממשי ומוחשי עבורם. תהליך המילוי של הירח ותהליך התמעטותו נתפסו תמיד באופן מודע ובלתי מודע, כסמלים גדולים ללידה, נעורים, בשלות וזקנה, מוות ולידה מחדש.
הרמב"ם התייחס לנפתולי נפש האדם את מול מורכבות העולם לכן בספריו לימד כי ביהדות מאמינים כי טבע הווסת נברא באישה מתוך הצורך בהתחדשות , בפרישות  והתרעננות פסיכולוגית על ידי הימנעות ממגע מיני המתבסס על טיפול טהרת המין.

לאורך השנים המשטר הפטריאכלי הגברי קיבל משמעות בחיי הכלל , המגמתיות לשוויון בין נשים לגברים הונחלה למעשה רק במאה ה- 20 ועודנה מתפתחת ועדיין לאור עובדה זו נשים בתקופת הווסת נחשבו לנשים בעלות כוחות וסגולות ייחודיות חלומות בימי ווסת נחשבו לחלומות נבואים , חכמי השבט עסקו בפרשנות חלומות לשם ניבוי עתיד המשפחה ואף עתידו של השבט.
נשים נהגו לאסוף את דם הווסת לשם דישון חקלאי . בימינו נשים שהתנסו בזה מספרות שצמחים שקיבלו הזנה מדם הווסת צמחו ופרחו ביתר קלות וכוח ההישרדות שלהם גדל .

מבחינה אנרגתית קושרים את הרחם לעולמה הפנימי של האישה , למציאות רגשית וביכולת האמונה בעצמה וביכולותיה.
פרוש המילה רחם בלטינית Hystero מתרגמים גם כהיסטריה, חרדתיות יתר ,דאגנות .
 זו נקודה למחשבה כיצד תפסו אבות הרפואה המודרנית את עולמה של האישה.

מחזור הווסת שלנו הוא המחזור הבסיסי והארצי ביותר המבטא  את יחסי הגומלין בין האנרגיה של כדור הארץ לבין גוף האדם.           
לכל דבר בטבע יש ביטוי של מחזוריות: יום ולילה , עונות השנה ,חיים ומוות  גם הגוף שלנו הוא חלק מהטבע. מקור המילה ווסת באנגלית (menstruation), מהמילה הלטינית Menses, כלומר הירח.
מקור המילה ביוונית של ווסת הראשונה (Menarche ) הוא מחזוריות הירח. כמעט בכל התרבויות, הירח מוכר כישות נשית, ביהדות קיימת מצווה לברך את הלבנה, הירח החדש בכל ראש חודש, כחג המסמל התחדשות ולידה מחדש.
תנועת השתנות הירח משפיע על השדות האלקטרומגנטים בגופנו ומשפיעים על תהליכים פיזיולוגיים הרגשיים והנפשיים שלנו. לירח מס ימים בהם הוא מכוסה באפלה ,זמן קצר שאיננו רואים אותו לאיטו נגלה אלינו מופע ירח חדש עד להשלמתו לריח מלא תנועתו מקבילה למפרט הרגשי אותו אנו חווים בימי הווסת . נוכחות הירח בחיינו, מאפשרת חיבור לרבדים ולממדים רוחניים של הנשיות.

מבחינה מדעית הוכח כי הירח שולט בתנועת הנוזלים על פני כדא' ובעל השפעה ישירה על תנועת הנוזלים  בגוף האדם פועל יוצא כי ישנה השפעה על המחזורים הביולוגים והמקצבים הרגשיים מותאמים למקצבי הירח .  בגוף האישה הדימום הוסתי מדומה לנביעה שופעת בעלת מחזוריות של מילוי והתרוקנות ומהדהדת עם  כוחות גאות ושפל .
ביוץ האישה מושפע מהירח. למרות שהידע הזה אבד בעולם המודרני ,קיימים מחקרים המראים ששיעור שיא של ביוץ והתעברות מתרחשים סביב ימי ירח מלא .  
קיימת טענה כי נשים החיות יחדיו עוברות סינכרוניזציה ומתחילות לתאם את התגובה ההורמונאלית והווסת שלהן מתואמת זו עם זו ועם הירח.
ועוד -נשים החיות ללא תאורה מלאכותית נוטות לקבל את וסתן בהתאם למחזור הירח. חלקן רואות דם בעת הירח המלא וחלקן בעת הירח החסר.


המחזור הביולוגי הנפשי מקביל להתפתחות הירח לכן המחזור החודשי עוקב אחר הירח ואף נהוג לחלק את המחזור הנשי לרבע חלקים המובדלים בשל שוני הגלים הרגשיים הנחווים במהלך ריתמי קבוע.

לאחר סיום הדימום הוסתי זו המחצית הראשונה של המחזור: מאופיינת באנרגיה של גבוהה והתלהבות, תקופה טובה לעלות רעיונות חדשים. נשים משתפות שהן מלאות אנרגיה חיובית , מרגישות חיוניות ורצון ליזום דברים חדשים.

אמצע המחזור סביב ימי הביוץ: מייצג יצירתיות שכלית ופתיחות רגשית לסביבה.
נשים מגלות שהן קשובות יותר ומקבלות השראה לאחרים. הביוץ הינו חלון הזדמנויות ופוריות. תהליך הבשלת הביצית ושחרורה מדי חודש מבטאים תהליך של מיצוי פוטנציאל ליצירת חיים. זמן שבו התשוקה המינית מגיע לשיא ומקבלת ביטוי בהפרשות פרומונים ביונקים שונים.

לאחר הביוץ ועד לפני קבלת הווסת זו המחצית השנייה של המחזור: מאופיינת זמן להערכה מחדש .
בשלב זה נשים מכוונות אל הידיעה הפנימית. זמן להתבוננות ברבדים עמוקים של הנפש .נשים מדווחות על נטייה להרהורים פנימיים ועשיית חשבון נפש לעיתים תקופה זו נתפסת " כימים פחות טובים" בהם האנרגיה מכוונת פנימה  נשים נסוגות מפעילות מוחצנת ואין פניות לסביבה.

 ימים של טרום ווסת  וזמן הופעת הדימום הוסתי : בימים לפני הוסת נשים רבות חוות רגשות עזים בכי ונוטות לבטא כעס ,פחד ודאגה, כאב עוויתי בבטן תחתונה ובאזור גב, כאבי ראש ועייפות. ביטויים פיזיים המבקשים את תשומת ליבנו  ובאים לעורר בנו נושאים שלא זוכים להתייחסות מעמיקה ומעוררים בנו הבנה וצורך בשינוי מהותי .
ימים אלו מדוברים כימים בהם האנרגיה נמוכה ימים איטיים "ואפלים" בדומה לאפלולית הירח.
נשים זקוקות למרחב וזמן שקט , שעות מנוחה , והתרחקות ממטלות מכבידות ככל האפשר. נשים רבות אינן מודעות לצורך בפניות ובהאטה לצורך התבוננות ברצונות חדשים במעוררים בנו.

בעבודת מחקר פסיכואנליטי בחנו את הקשר בין המחזורים ההורמונים והשלכותיו הפיזיולוגיות  לבין מצבה נפשי והסיפוק הרגשי. אומתה העובדה שבימים לפני הביוץ כאשר רמות  האסטרוגן בשיאו נשים היו  פתוחות יצירתיות , במהלך הביוץ נשים היו רגועות מרוצות ומאפשרות לקבל אהבה .
בשלב אחרי הביוץ ועד קבלת הווסת , שלב שבו הורמון הפרוגסטרון נמצא בשיאו נשים נוטות להיות  מהורהרות ומרוכזות בנושאים לא פתורים בחייהן.

בכתיבת המאמר  עברתי חוויה מעצימה ומיוחדת  ולסיכום מסקנותיי :

מחזור הווסת מהווה כלי לריפוי ולהנחיה פנימית לתהליכי החיים.
מטרתו לחשוף בפנינו את הדברים הדורשים ריפוי ולהפרות את כוחות היצירה הטמונים בנו ליצור מציאות מאוזנת בה נוכל לממש את הפוטנציאל הטמון בנו.
הרגשות החזקים שממלאים אותנו בימים הווסת לא נועדו שירסנו אותם אלא מבקשים שירגישו אותם עד לקבלת בהירות .
נשים העוקבות אחרי מחזוריותן ומחזור הירח  עשויות ללמוד הרבה על האינטליגנציה של הגוף הנשי והחוכמה הטמונים בו . לשם כך דרוש מרחב וזמן שיאפשר לחבור את הידע הרוחני והמגיע מתת ה מודע זו- חוכמת הווסת הנשית  .
כשאנו מכבדים את הגוף ומטפלים בו כהלכה, הוא מתגמל אותנו בבריאות ובאנרגיה שקובעות את איכות חיינו . לעיתים השביל להכרה הזו מרוצף קשיים , תמיד אפשר לשפר ללמוד ולגלות עוד על עצמנו – הכול בתוכנו.
מטרה נוספת לסייע לנשים להיות במיטבן על יד הבנת הביולוגיה הייחודית לנו ולנצל את המערכת הייחודית של מוח-גוף והתנהגות לטובתנו.

כאשר אנו חווים רגעים של אי נוחות וכאבים סביר להניח שלא היינו בהקשבה לגוף שלנו. ככל שנוכל לצמצם את הפער בין יכולת זיהוי הצורך שלנו במנוחה פיזית ועצירה לשם הפוגה באמצעות התבוננות עצמית והצצה פנימה , כך שיהיה נכון לשאול האם אני חשה בנוח הרגע זה ? האם אני זקוקה למנוחה? 
נוכל להפנות את תשומת ליבנו לגוף ע"י התמסרות ,חוסר שיפוטיות ופתיחות לקבל את ההווה כמו שהוא- נוכל להניח למינד לעשות שינוי בהסכמה וברצון.


                                                                                                                                                                                                אניה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה